ဗုဒၶါႏုႆတိ ဘာ၀နာ

ဂုဏ္ေတာ္ပြားမ်ားႀကတဲ့အခါ ဂုဏ္ေတာ္ေတြကို အာရံုျပဳရာမွာ ဘယ္လို အာရံုျပဳရမယ္ဆိုတာကို ေက်းဇူးျပဳျပီး ေျပာႀကားေပးေစလိုပါတယ္။ ဥပမာ… အႏုတၱေရာပုရိသ ဓမၼသာရထိ ဆိုတဲ့ နံပါတ္(၆)ဂုဏ္ေတာ္ကို အာရံုျပဳ လိုက္ရင္ ေအာင္ျခင္းရွစ္ပါး သရုပ္ေဖၚပံုေတာ္ေတြကိုဘဲ စိတ္ထဲမွာျမင္ေယာင္ေနမိတာကို အာရံုျပဳ မွန္တယ္ ဆိုနိုင္မလားဗ်ာ။ ဂုဏ္ေတာ္ပြားမ်ားတယ္ဆိုရာမွာ အမ်ားအားျဖင့္ ဗုဒြါႏုႆတိဂုဏ္ေတာ္ဘဲပြားမ်ားႀကတာမို႔ ဘုရားဂုဏ္ေတာ္၉ပါးကို ညြွန္းဆိုခ်င္တာပါ။ ျဖစ္နုိင္ရင္ ေက်းဇူးျပဳျပီး ေဆာင္းပါးတပုဒ္အေနနဲ႔ တင္ျပေပးေစလို ပါတယ္။
ဦးစုိးသိန္း

စာဖတ္သူ ဦးစုိးသိန္းမွ အထက္ေဖာ္ျပပါအတုိင္း ေရးသားခဲ့တဲ့ အတြက္ေၾကာင့္ ယခုပုိစ့္ကုိ ေရးသား လိုက္ရပါတယ္။

နိဗၺာန္ေရာက္ေၾကာင္း တရားကုိ အားထုတ္ၾကရမွာ ဒါန၊ သီလ၊ ဘာ၀နာ စသျဖင့္ ကုသုိလ္ေကာင္းမႈေတြ ျပဳလုပ္ၿပီး က်င့္ၾကံၾကရပါတယ္။ ဘာ၀နာဆုိရာမွာ သမထဘာ၀နာနဲ႔ ၀ိပႆနာဘာ၀နာလို႔ ႏွစ္မ်ိဳးရွိပါတယ္။ ၀ိပႆနာ ဘာ၀နာက နိဗၺာန္ကို တိုက္ရိုက္ျမင္ႏိုင္တဲ့ မဂ္ဥာဏ္ရဲ႕ အနီးကပ္ဆံုး ဘာ၀နာပါ။ သမထဘာ၀နာ အားလံုး (ကမၼ႒ာန္း ၄၀) ထဲမွာေတာ့ ဗုဒၶါႏုႆတိ ဘာ၀နာဟာ အဆင့္ျမင့္ဆံုး၊ အျမတ္ဆံုးျဖစ္ပါတယ္။ ဘာလို႕လဲဆိုေတာ့ ဗုဒၶါႏုႆတိရဲ႕ အာရံုက ဘုရားအာရံု ျဖစ္ၿပီး ဘုရားအာရံုဟာ တစ္ေလာကလံုးမွာ ရွိရွိသမွ် ေလာကီအာရံုေတြထဲမွာ အျမတ္ဆံုးအာရံု ျဖစ္ေနလို႕ပါပဲ။ အျမတ္ဆံုးအာရံုကို သတိရေနသူရဲ႕ စိတ္ထဲမွာ အျမတ္ဆံုးဓါတ္ေတြ ကူးစက္ၿပီး အျမတ္ဆံုး ကုသိုလ္ေတြ ရရွိႏိုင္တာမို႕ အျမတ္ဆံုးအာရံုကို ေအာက္ေမ့ ဆင္ျခင္ရတဲ့ ဗုဒၶါႏုႆတိဟာ အျမတ္ဆံုး ဘာ၀နာျဖစ္ရပါတယ္။



“ဘာ၀နာ” ဆိုတဲ့ ပါဠိစကားလံုးက “ျဖစ္ေစျခင္း၊ တိုးပြားေစျခင္း” လို႕ အဓိပၸါယ္ရပါတယ္။ စိတ္ေကာင္း စိတ္ျမတ္ေတြ ျဖစ္ေပၚလာေအာင္၊ ဓါတ္ေကာင္းဓါတ္ျမတ္ေတြ တိုးပြားလာေအာင္ ျပဳလုပ္အားထုတ္တာကို ဘာ၀နာလို႔ ေခၚပါတယ္။ ဘာ၀နာကို ထိထိမိမိပြားသူတိုင္းရဲ႕ ကိုယ္ႏႈတ္စိတ္ အမူအရာ သံုးမ်ိဳးလံုးမွာ ေကာင္းျမတ္တဲ့ ဓါတ္သေဘာေတြ ေပၚလြင္ထင္ရွားေနပါတယ္။ ဘာ၀နာပြားေနပါလ်က္ ကိုယ္ႏႈတ္စိတ္ အမူအရာ ဆိုးယုတ္ေနတယ္ဆိုရင္ေတာ့ ဘာ၀နာကို ႏွလံုးသားထဲ အထိ ေရာက္ေအာင္ မပြားဘဲ အေပၚယံ သာမန္ ပြားေနလို႕၊ ဒါမွ မဟုတ္ လူအထင္ႀကီးခံရရံုပြားေနလို႕၊ ဒါမွမဟုတ္ နည္းမွန္လမ္းမွန္ မပြားဘဲ နည္းမွားလမ္းမွား ပြားေနလို႕ ျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။

ဗုဒၶ ဆုိတာ ဘုရားဂုဏ္ေတာ္၊ အႏု ဆုိတာ ထပ္တလဲလဲ၊ သတိ ဆုိတာ အမွတ္ရတာ၊ ဗုဒၶါႏုႆတိ ဆုိေတာ့ ဘုရားဂုဏ္ေတာ္ကုိ ထပ္တလဲလဲ အမွတ္ရတာေပါ့။ ဘုရားဂုဏ္ေတာ္ဆုိတာ ဘုရားရွင္ရဲ႕ အရည္အခ်င္း၊ အစြမ္းသတၱိပါပဲ။ ဘုရားရဲ႕ အရည္အခ်င္း၊ ဘုရားရဲ႕ အစြမ္းသတၱိေတြကို ထပ္တလဲလဲ အမွတ္ရေနတာ၊ ထပ္တလဲလဲ ႏွလံုးသြင္း ဆင္ျခင္ ေနတာကိုပဲ ဂုဏ္ေတာ္ပြားတယ္၊ ဗုုဒၶါႏုႆတိပြားတယ္လို႕ ေခၚပါတယ္။
ဘုရားဂုဏ္ေတာ္ပြားျခင္းရဲ႕ အႏွစ္သာရက အႏၲရယ္ကင္းဖုိ႔၊ လာဘ္ရႊင္ဖုိ႔ မဟုတ္ပါဘူး။ ေန႔စဥ္ဘ၀ထဲက ကုိယ့္ရဲ႕ စိတ္ဓာတ္နဲ႔ လုပ္ရက္ေတြကုိ ဂုဏ္ေတာ္သဘာ၀နဲ႔အညီ အေကာင္းဆံုးျဖစ္ေအာင္ ျပဳျပင္ဖုိ႔ အတြက္ပါ။ ဂုဏ္ေတာ္ဟာ ဘ၀ရဲ႕စည္းကမ္း၊ လမ္းညႊန္ခ်က္လို႔ ဆုိႏုိင္ပါတယ္။

ျမတ္စြာဘုရားရဲ႕ ဂုဏ္ေတာ္ေတြက မေရမတြက္ႏုိင္ေအာင္ရွိပါတယ္။ ဂုဏ္ေတာ္အားလံုးရဲ႕ အႏွစ္ခ်ဳပ္ကေတာ့ ဂုဏ္ေတာ္ကုိးပါးေပါ့။ ဗုဒၶဘာသာ၀င္တုိင္းနီးပါး ဂုဏ္ေတာ္ပြားၾကလို႔ ဂုဏ္ေတာ္ကုိးပါးရဲ႕ လိုရင္း အဓိပၸါယ္ကုိ အက်ဥ္းခ်ဳပ္ ေျပာျပပါရေစ။

အရဟံဂုဏ္ေတာ္
အရဟံ ကိေလသာ ကင္းစင္ေတာ္မူေသာ ျမတ္စြာဘုရား။
- စိတ္ကို ပူေလာင္ေစတတ္တဲ့ သေဘာေတြ၊ စိတ္ကိုညစ္ႏြမ္းေစတတ္တဲ့ ဓါတ္ေတြကို ကိေလသာလုိ႔ ေခၚပါ တယ္။
ေလာဘ၊ ေဒါသ၊ မာန၊ မစၦရိယ အစရွိတဲ့ ဓါတ္ဆိုးဓါတ္ယုတ္ ဓါတ္ပုပ္ ဓါတ္ညံ့ေတြဟာ ကိေလသာေတြပါ။
ျမတ္စြာ ဘုရားရွင္မွာ အဲ့ဒိ ကိေလသာ အညစ္အေၾကးေတြ လံုးဝမရွိ၊ ကင္းစင္ေတာ္မူတယ္ ဆိုတာကို ထပ္တလဲလဲ အာရံုျပဳေနရင္ ကိုယ့္စိတ္လည္း အပူေတြ ကင္းရွင္းၿပီး စိတ္ေအးသန္႕ရွင္းကာ ျငိမ္းခ်မ္းမႈ ရေစႏိုင္ပါတယ္။

အရဟံ ဆိတ္ကြယ္ရာအရပ္ပင္ ျဖစ္ေသာ္လည္း မေကာင္းမႈ တရားတို႕ကို ျပဳေတာ္မူ၊ ေျပာေတာ္မမူ၊ စိတ္ေတာ္ကပင္ ၾကံစည္ေတာ္မမူေသာ ျမတ္စြာဘုရား။
- မေကာင္းမႈျပဳတယ္ဆိုတာ စိတ္မွာ ကိေလသာရွိလို႕ျပဳတာပါ။ ကိေလသာမွန္သမွ် လံုးဝ မရွိေတာ့တဲ့ ျမတ္စြာဘုရားရွင္ဟာ ဆိတ္ကြယ္ရာအရပ္မွာေတာင္ မေကာင္းမႈကိုမျပဳ၊ မေျပာ၊ မၾကံစည္ေတာ့ပါဘူး။ ဒီဂုဏ္ကို အျမဲသတိရေနတဲ့ သူဟာ မေကာင္းမႈျပဳမယ္ၾကံတိုင္း အလိုလို စိတ္တြန္႕ဆုတ္ၿပီး မေကာင္းမႈ အေတာ္မ်ားမ်ား ကို ေရွာင္ၾကဥ္ျဖစ္သြားပါလိမ့္မယ္။
အရဟံ ပူေဇာ္အထူးကို ခံယူေတာ္မူထိုက္ေသာျမတ္စြာဘုရား။
- ထိုကဲ့သို႕ ကိေလသာေတြ ကင္းစင္ေတာ္မႈ၍ ပူေဇာ္ထိုက္တဲ့ အရည္အခ်င္းေတြ ရွိလို႕ ျမတ္စြာဘုရားရွင္ဟာ လူ၊ နတ္၊ ျဗဟၼာ၊ သတၱဝါအားလံုးရဲ႕ ပူေဇာ္ျခင္းအထူးကို ခံယူထိုက္ျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ စိတ္ဓါတ္စင္ၾကယ္တာ၊ အသိဥာဏ္ေတြႀကီးက်ယ္တာ၊ အမ်ားအက်ိဳး သယ္ပိုးတာေတြဟာ ပူေဇာ္ထိုက္တဲ့ အရည္အခ်င္းေတြပဲေပါ့။
ဒီဂုဏ္ကို ပြားရင္း ကိုယ့္ကိုယ္ကို ပူေဇာ္ထုိက္တဲ့့သူ၊ ကူညီထိုက္တဲ့သူ၊ ခ်ီးေျမွာက္ထိုက္တဲ့သူ၊ အမ်ားအက်ိဳး သယ္ပိုးတတ္သူျဖစ္ေအာင္ ၾကိဳးစားျဖည့္ဆည့္ေနလွ်င္ သူတကာ ပူေဇာ္ထိုက္တဲ့ အရည္အခ်င္းေကာင္းေတြ ရေနမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

သမၼာသမၺဳေဒါၶဂုဏ္ေတာ္
သစၥာေလးပါး ျမတ္တရားႏွင့္ အလံုးစံုေသာ တရားေတာ္ျမတ္တို႕ကို ဆရာမကူ သယမဴၻဥာဏ္ျမတ္ျဖင့္ ကိုယ္ေတာ္တိုင္ တတ္အပ္ထင္ထင္ သိျမင္ေတာ္မူထိုက္ပါေပေသာ ျမတ္စြာဘုရား။
အမ်ားက သတ္မွတ္ထားတဲ့ ပညတ္အရွိ သိစရာေတြ မွန္သမွ်ကိုေရာ၊ သဘာဝအတိုင္း အျမဲမွန္ေနတဲ့ ပရမတ္အရွိ သိစရာေတြကိုေရာ၊ သိစရာ တရားအားလံုးကို ျမတ္စြာဘုရား သိေတာ္မူပါတယ္။ မွားမွားယြင္းယြင္း သိတာမဟုတ္ပါဘူး။ အမွန္အတိုင္းကို ထိုးထြင္းသိတာပါ။ ကိုယ္ေတာ္တိုင္ ကိုယ္ပိုင္ဥာဏ္နဲ႕ သိေတာ္မူတာပါ။
ဒီဂုဏ္ေတာ္ကို အျမဲပြားရင္ ဥာဏ္ဓါတ္ေတြ ကူးၿပီး ဥာဏ္ေကာင္းလာပါလိမ့္မယ္။ သိစရာမွန္သမွ် အမွန္အတိုင္း သိေအာင္၊ ကိုယ္ပိုင္ဥာဏ္နဲ႕ သိေအာင္ ေလ့လာခ်င္တဲ့ စိတ္လည္း ထက္သန္လာပါလိမ့္မယ္။

ဝိဇၨာစရဏသမၸေႏၷာ ဂုဏ္ေတာ္
ဝိဇၨာ - အသိဥာဏ္ေရာ၊ စရဏ - အက်င့္ပါ ျပည့္စံုေတာ္မူေသာ ျမတ္စြာဘုရား။
ျမတ္စြာဘုရားရွင္ဟာ သိသာသိၿပီး မက်င့္တဲ့သူ၊ က်င့္သာက်င့္ၿပီး မသိတဲ့သူ မဟုတ္ပါဘူး။ သိလည္းသိ၊ က်င့္လည္းက်င့္တဲ့သူပါ။ အသိေရာ အက်င့္ပါ စံုလင္ေတာ္မူပါတယ္။ ဒီဂုဏ္ေတာ္ကိုပြားၿပီး လိုက္နာတဲ့သူဟာ အသိအက်င့္ ဘက္စံုျမင္တဲ့သူ ျဖစ္လာႏိုင္ပါတယ္။

သုဂေတာ ဂုဏ္ေတာ္
ေကာင္းေသာစကား (မွန္ကန္၍ အက်ိဳးရွိေသာ စကား) ကိုသာ ဆိုေတာ္မူေသာ ျမတ္စြာဘုရား။
ျမတ္စြာဘုရားရွင္ဟာ မွန္လည္းမမွန္၊ အက်ိဳးလည္း မရွိတဲ့ စကားမ်ိဳး လံုးဝ မေျပာပါဘူး။ မွန္ေပမယ့္ အက်ိဳး မရွိရင္လည္း လံုးဝ မေျပာပါဘူး။ မွန္လည္းမွန္၊ အက်ိဳးလည္း ရွိတဲ့ စကားမ်ိဳးကုိသာ .. အေျခအေန အခ်ိန္အခါ ၾကည့္ၿပီး ေျပာေတာ္မူျခင္းဟာ ျမတ္စြာဘုရားရဲ႕ သုဂေတာ ဂုဏ္ေတာ္ျမတ္ ျဖစ္ပါတယ္။

ေလာကဝိဒူ ဂုဏ္ေတာ္
ေလာက သံုးပါးကို သိေတာ္မူေသာ ျမတ္စြာဘုရား။
သက္ရွိ သတၱဝါဆိုတဲ့ သတၱေလာက၊ သက္မဲ့ ဘံုဌာန ဆိုတဲ့ ၾသကာသေလာက၊ ရုပ္နာမ္ ပရမတ္ ဆိုတဲ့ သခၤါရေလာက၊ ေလာက သံုးပါးနဲ႕ ပတ္သက္တဲ့ အေၾကာင္းအရာမွန္သမွ်ကို ျမတ္စြာဘုရား ႏွံ႕ႏွံ႕ စပ္စပ္ အေသးစိပ္ သိျမင္ေတာ္မူတယ္။ ဒီဂုဏ္ေတာ္ကုိ ပြားရင္ ေလာကအေၾကာင္းကုိ ေကာင္းေကာင္းသိလာမွာေပါ့။

အႏုတၱေရာပုရိသ ဒမၼသာရထိ ဂုဏ္ေတာ္
ဆံုးမထိုက္ေသာ သတၱဝါတို႕ကို အတုမရွိ ဆံုးမေတာ္မူတတ္ေသာ ျမတ္စြာဘုရား။
ျမတ္စြာဘုရားရွင္ဟာ အဆံုးအမ ခံယူမယ့္ ပုဂိၢဳလ္ရဲ႕ လိုအပ္ခ်က္နဲ႕ ကြက္တိျဖစ္ေအာင္ အတိအက် ဆံုးမေတာ္မူတတ္ပါတယ္။ မေကာင္းမႈ ကင္းရံုပဲ ဆံုးမသင့္တဲ့သူကို မေကာင္းမႈကင္းရံုပဲ ဆံုးမၿပီး ေကာင္းမႈ တိုးရံုပဲ ဆံုးမသင့္တဲ့သူကို ေကာင္းမႈတိုးရံုပဲ ဆံုးမပါတယ္။ တရားထူးရတဲ့ အထိ ဆံုးမသင့္တဲ့ သူကိုသာ တရားထူးရတဲ့အထိ ဆံုးမေတာ္မူတာပါ။ လူတကာကို တရားထူး မရရေအာင္ အတင္းအဓမၼဆံုးမေနတာ မဟုတ္ပါဘူး။ စရိုက္လကၡဏာနဲ႕ အညီ တရားကိုလည္း ေပးတတ္ပါတယ္။ ဒီဂုဏ္ေတာ္ကုိ ပြားရင္ သူ႔ေနရာ၊ သူ႔အဆင့္နဲ႔ ေနရာခြင္က် ေျပာဆုိတတ္ပါလိမ့္မယ္။

ဒီေနရာမွာ ျမတ္စြာဘုရားရွင္ရဲ႕ မဟာက႐ုဏာေတာ္နဲ႔ မိမိကုိရန္မူလာသူ၊ စြပ္စြဲလာသူ၊ အတုိက္ခံျပဳသူတုိ႔ကုိ အသိအျမင္မွန္ရေအာင္ဆံုးမ ႏုိင္ခဲ့တဲ့အတြက္ေၾကာင့္ ဒီဂုဏ္ေတာ္ကုိ အာ႐ံုျပဳတဲ့ အခ်ိန္မွာ ေအာင္ျခင္း ရွစ္ပါးပံု ေတြက ျမင္ေယာင္ေနတာသည္ အျမင္မွန္၊ အသိမွန္ပါ။ ဒီလိုပံုရိပ္ေတြ ေဖာ္ၿပီး မိမိကုိယ္တုိင္ ဘုရားရွင္ရဲ႕ ဂုဏ္ေတာ္ကုိ မိမိႏွလံုးသားမွာ အၿမဲကိန္းလာအာင္ ထပ္ဖန္တလဲလဲ ပြားယူေနရမွာပါ။

သတၱာေဒဝမႏုႆနံ ဂုဏ္ေတာ္
နတ္လူတို႕၏ ဆရာတစ္ဆူ ျဖစ္ေတာ္မူေသာ ျမတ္စြာဘုရား။
နတ္လူသတၱဝါတို႕ကို ေကာင္းရာေကာင္းေၾကာင္းနည္းလမ္းေကာင္းေတြ ညႊန္ၾကားျပသတဲ့ အတြက္ ျမတ္စြာဘုရားရွင္ဟာ နတ္လူသတၱဝါအားလံုးရဲ႕ အားအကိုးထိုက္ဆံုး ဆရာတစ္ဆူ ျဖစ္ေတာ္မူပါတယ္။
ဒီဂုဏ္ရဲ႕ အစြမ္း သတၱိေၾကာင့္ အမ်ားအက်ိဳးကို ေရွ႕တန္းကေန ဦးေဆာင္သယ္ပိုးႏိုင္တဲ့ သူျဖစ္လာပါလိမ့္မယ္။

ဗုေဒၶါ ဂုဏ္ေတာ္
သစၥာေလးပါးႏွင့္ အလံုးစံုေသာ တရားေတြကို ကိုယ္တိုင္လည္း သိေတာ္မူ၊ သူတစ္ပါးတို႕ကိုလည္း သိေအာင္ေဟာေတာ္မူေသာ ျမတ္စြာဘုရား။
ဆင္းရဲအမွန္ဆိုတဲ့ ဒုကၡသစၥာ၊
ဆင္းရဲေၾကာင္းအမွန္ဆိုတဲ့ သမုဒယသစၥာ၊
ဆင္းရဲခ်ဳပ္ရာအမွန္ဆိုတဲ့ နိေရာဓသစၥာ၊
ဆင္းရဲခ်ဳပ္ရာ ေရာက္ေၾကာင္း လမ္းမွန္ဆိုတဲ့ မဂၢသစၥာ၊
သစၥာေလးပါးကို ျမတ္စြာဘုရားရွင္ဟာ ကိုယ္တိုင္သိရံုမက သူတစ္ပါးကိုလည္း သိေအာင္ ေဟာစြမ္းႏိုင္ပါတယ္။
ဒီဂုဏ္ေတာ္ကို ပြားမ်ားရင္း အမွန္တရားကို သိၿပီး အမွန္တရားကို ျဖန္႕ေဝတတ္လာတဲ့ သူတစ္ဦးျဖစ္လာပါလိမ့္မယ္။

ဘဂ၀ါဂုဏ္ေတာ္
ဘုန္းေတာ္ေျခာက္ပါးႏွင့္ ျပည့္စံုေတာ္မူေသာ ျမတ္စြာဘုရား။
မိမိစိတ္ကုိေရာ တေလာကလံုးကုိပါ အစုိးရတဲ့ ဣႆရိယ ဘုန္းေတာ္၊ မဂ္ဖုိလ္နိဗၺာန္ တရားန႔ဲ ျပည့္စံုတဲ့ ဓမၼဘုန္းေတာ္၊ မ်ားျပားေသာ အျခံအရံ၊ ပ်႕ံႏ႔ွံေသာ အေက်ာ္ အေစာနဲ႔ ျပည့္စံုတဲ့ ယသဘုန္းေတာ္၊ အတုမရွိေသာ က်က္သေရေတာ္ႏွင့္ ျပည့္စံုေသာ သိရီဘုန္းေတာ္၊ လိုအင္ဆႏၵ ေတာင့္တမႈ မွန္သမွ် ခဏခ်က္ခ်င္း ျပည့္၀တဲ့ ကာမဘုန္းေတာ္၊ အတုမရွိေသာ လံု႔လ၀ိရိယနဲ႔ ျပည့္စံုတဲ့ ပယတၱဘုန္းေတာ္၊ စတဲ့ ဘုန္းေတာ္ေျခာက္ပါးနဲ႔ ျပည့္စံုေတာ္မူပါတယ္။
ဂုဏ္ေတာ္ပြားသူရဲ႕ စိတ္ဟာ အၿမဲ ၾကည္လင္ေအးခ်မ္းေနတာေၾကာင့္ သတိပ႒ာန္နည္းလမ္းနဲ႔ အညီ ၀ိပႆနာ ဆက္႐ႈသြားမယ္ဆုိရင္လည္း တရားထူး တရာျမတ္ ရရွိႏုိင္ပါတယ္။

တခါတုန္းက သီဟုိဠ္ကၽြန္း (သိရိလကၤာႏုိင္ငံ)မွာ ဘုရားဂုဏ္ေတာ္ကုိ စြဲစြဲၿမဲၿမဲပြားမ်ားတဲ့ ဖုႆေဒ၀ ဆုိတဲ့ မေထရ္တစ္ပါး ရွိခဲ့ဖူးတယ္။ မေထရ္ျမတ္အတြက္ ေစတီရင္ျပင္မွာ တံျမက္လွည္းၿပီးတဲ့ အခ်ိန္ဟာ ဂုဏ္ေတာ္ ပြားလို႔ အေကာင္းဆံုးပါပဲ။ တံျမက္စည္းလွည္းလိုက္လို႔ အမိႈက္သရုိက္၊ အညစ္အေၾကး ေျပာင္စင္သြားတဲ့ ေစတီရင္ျပင္ကုိ တစိမ့္စိမ့္ျပန္ၾကည့္ရင္း …

အမိႈက္သရိုက္ အညစ္အေၾကး ကင္းရွင္းသြားတဲ့ ေစတီရင္ျပင္ဟာ သန္႔ရွင္းၾကင္လင္ေနသလို ျမတ္စြာဘုရားရွင္ ရဲ႕ ကိေလသာ အမိႈက္သရုိက္၊ ကိေလသာ အညစ္အေၾကး ကင္းရွင္းတဲ့ စိတ္အစဥ္ဟာလည္း သန္႔စင္ၾကည္ လင္ေနမွာပါပဲ။

အရဟံ- ကိေလသာ အရႈပ္ကင္း၍ စိတ္ရွင္းေတာ္မူေသာ ျမတ္စြာဘုရား၊
အရဟံ- ကိေလသာ အညစ္တန္႔၍ စိတ္သန္႔ေတာ္မူေသာ ျမတ္စြာဘုရား၊
အရဟံ- ကိေလသာ အပူေ၀း၍ စိတ္ေအးေတာ္မူေသာ ျမတ္စြာဘုရား၊
အရဟံ- ကိေလသာ အေနာက္မသီ၍ စိတ္ၾကည္ေတာ္မူေသာ ျမတ္စြာဘုရား၊
အရဟံ- ကိေလသာကင္း စိတ္သန္႔ရွင္းတဲ့အတြက္ လူမင္း၊ နတ္မင္း၊ ျဗဟၼာမင္းတုိ႔ရဲ႕ ပူေဇာ္အထူးကုိ ခံယူေတာ္ မူထုိက္ေသာ ျမတ္စြာဘုရား၊

ေစတီရင္ျပင္မွာ တံျမက္စည္း လွည္းၿပီးတုိင္း ဘုရားဂုဏ္ေတာ္ ပြားမ်ားေနတဲ့ ဖုႆေဒ၀ မေထရ္ျမတ္ကုိ မာရ္နတ္က သံုးႀကိမ္တုိင္တုိင္ လာေရာက္ေႏွာက္ယွက္ပါတယ္။ ပထမေန႔မွာ ေမ်ာက္ညိဳအသြင္ ဖန္ဆင္းၿပီး ေစတီရင္ျပင္မွာ ႏြားေခ်းေတြ ႀကဲခ်တယ္။ ဒုတိယေန႔မွာ ႏြားအုိအသြင္ဖန္ဆင္းၿပီး ေစတီရင္ျပင္မွာ ႏြားေခ်းစုိေတြ စြန္႔ခ်။ တတိယေန႔မွာ အ႐ုပ္ဆုိးၿပီး ေျခဆြံေနတဲ့ လူသားအသြင္ ဖန္ဆင္းၿပီး ေစတီရင္ျပင္မွာ အစင္းအေၾကာင္းထင္ေအာင္ တရြတ္တုိက္ ဆြဲသြားနဲ႔ မေထရ္ျမတ္ကုိ ဂုဏ္ေတာ္အာ႐ံုပ်က္ေအာင္ တေန႔တမ်ိဳး အေႏွာက္ယွက္ေပးပါတယ္။ ဒီပတ္၀န္းက်င္မွာ ဒီေလာက္ ရုပ္ဆုိးတဲ့သူ မရွိမွန္း သတိထားမိသြားတဲ့ ဖုႆေဒ၀ မေထရ္ျမတ္က .. မာရ္နတ္ျဖစ္ေၾကာင္းသိ၍ ဘုရားရွင္ အသြင္ ဖန္ဆင္းျပခိုင္းပါတယ္။ မာရ္နတ္ဖန္ဆင္း ျပတဲ့ ဘုရားရွင္ ပံုေတာ္ကုိ ဖူးေမွ်ာ္ရင္း မေထရ္ျမတ္ရဲ႕ စိတ္အစဥ္မွာ ႏွစ္သက္၀မ္းေျမာက္မႈ ပီတိေသာမနႆေတြ တဖြားဖြား ေပၚေပါက္လာပါတယ္။ ပံုေတာ္အတြင္း ဂုဏ္ေတာ္သြင္းၿပီး ဗုဒၶါႏုႆတိဘာ၀နာ ပြားမ်ားလိုက္လို႔ ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ ႏွစ္သက္၀မ္းေျမာက္မႈ ပီတိေသာမနႆ၊ တည္ၾကည္ေအးခ်မ္းမႈ သမာဓိ ပႆဒၶိႏွင့္ တကြ ထင္ရွားရာ ႐ုပ္တရား နာမ္တရားေတြကုိ သတိပ႒ာန္နည္းအတုိင္ ၀ိပႆနာ ဆက္႐ႈတဲ့အတြက္ ဖုႆေဒ၀မ ေထရ္ျမတ္ မတ္တပ္ရပ္လ်က္နဲ႔ ရဟႏၲာျဖစ္သြားပါတယ္။

ပံုေတာ္ကို ၾကည္ညိဳတာဟာ သဒၶါအလုပ္ျဖစ္ၿပီး ဂုဏ္ေတာ္ကုိၾကည္ညိဳတာက ပညာရဲ႕အလုပ္ျဖစ္ပါတယ္။ ပံုေတာ္ေရာ၊ ဂုဏ္ေတာ္ေရာ ႏွစ္မ်ိဳးလံုးၾကည္ညိဳတတ္မွ သဒၶါနဲ႔ပညာ ညီမွ်ျပည့္စံုတဲ့ အတြက္ အဆင့္အတန္း ျမင့္ပါတယ္။
ဗုဒၶႏုႆတိပြားတယ္ဆုိတာ အထက္က ေရးခဲ့သလို ဘုရားရဲ႕ အရည္အခ်င္း၊ ဘုရားရဲ႕ အစြမ္းသတၱိေတြကို ထပ္တလဲလဲ အမွတ္ရေနတာ၊ ထပ္တလဲလဲ ႏွလံုးသြင္းဆင္ျခင္ ေနတာကိုပဲ ဂုဏ္ေတာ္ပြားတယ္၊ ဗုုဒၶါႏုႆတိပြားတယ္လို႕ ေခၚပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ ဘုရားျဖစ္မွ ဂုဏ္ေတာ္ေတြရွိလို႔ ၾကည္ညိဳကိုးကြယ္ အတုယူစရာ ေကာင္းတာမဟုတ္ပါဘူး။ ဘုရားမျဖစ္ခင္ ကတည္းက ဘုရားရွင္ဟာ ၾကည္ညိဳစရာ ေကာင္းေနပါၿပီ။ ေလးသေခ်ၤနဲ႔ ကမာၻတစ္သိန္းကာလလံုး ပါရမီ ျဖည့္ခဲ့ရတာေတြကုိ ျပန္လည္စဥ္းစားၿပီး မိမိတုိ႔ ရင္ထဲမွာ ဘုရားကုိ ၾကည္ညိဳတဲ့စိတ္ေတြ တဖြားဖြားျဖစ္ေနတာလည္း ဗုဒၶါႏုႆတိ ဘာ၀နာပါပဲ။

ေနာက္ဆံုး ဘုရားေလာင္း သိဒၶတၳမင္းသား ဘ၀မွာ ပါရမီေတြျဖည့္က်င့္ဖုိ႔ ေတာထြက္ေတာ္မူခဲ့တဲ့ အခ်ိန္ကုိ စဥ္းစားၾကည့္ပါ။ ေနာက္ထပ္ ၇ ရက္ ျပည့္ရင္ စၾကၤာရတနာ ဆုိက္ေရာက္မယ္ဆုိတာလည္း သိတယ္။ သားေတာ္ရာဟုလာ ေမြးတဲ့ေန႔ လည္းျဖစ္တဲ့ ညသန္းေခါင္ယံ အခ်ိန္မွာ ေတာထြက္ခဲ့တာပါ။ ေတာထြက္ဖုိ႔ အလာမွာ ယေသာဓရာ အိပ္ေနတဲ့ အခန္းက ၾကာခ်ည္ (အခန္းစီး)ကုိ အသာေလး ဖယ္ၿပီးေတာ့ အေ၀းက ၾကည့္႐ံုသာ ၾကည့္ခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီအခ်ိန္မွာ ယေသာဓရာနဲ႔ အတူ သားေတာ္ေလးလည္း ရွိေနၿပီပဲ။ ေနာက္ဆံုး အေနနဲ႔ သားေတာ္မ်က္ႏွာကုိေတာင္ အနီးကပ္ မၾကည့္ခဲ့ပါဘူး။ ဘာလို႔ ဒီလိုမလုပ္လဲ ဆုိရင္ အနားနား တုိးၿပီး ေတာ့ သားေတာ္ေလးကို ၾကည့္တဲ့ အခ်ိန္မွာ ယေသာဓရာႏိုးသြားရင္ ေတာထြက္မယ့္ အေရးအတြက္ အေႏွာက္ယွက္ ျဖစ္သြားမွာ စုိးရိမ္ခဲ့ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေနာက္ဆံုး အခန္းစီးေလးကုိဖယ္ကာ အေ၀းက ၾကည့္ၿပီး သားနဲ႔ဇနီးကုိ စြန္႔လြတ္လို႔ သစၥာေလးပါး ျမတ္တရားကုိ သတၱ၀ါေတြ ေကာင္းက်ိဳး အတြက္ ရွာေဖြအား ထုတ္ဖုိ႔ ေတာထြက္ေတာ္မူခဲ့ပါတယ္။

ဒီလုိ အခ်က္ေလးေတြ စဥ္းစားေတြးေတာၿပီး ဘုရားရွင္ကုိ ၾကည္ညိဳေနတာသည္လည္း ဗုဒၶါႏုႆတိ ဘာ၀နာပါပဲ။ စဥ္းစားရင္ မိမိကုိယ္တုိင္လည္း ျပန္ေမးသင့္ပါတယ္။ ငါဆုိရင္ေရာ ဘုရားရွင္လို စြန္႔လြတ္ႏုိင္ပါ့ မလားဆုိတဲ့ အေတြးေလးေတြေပါ့။
တေလာကလံုးရဲ႕ အႏႈိင္းမဲ့ ေက်းဇူးရွင္ ျမတ္စြာဘုရားရွင္ရဲ႕ ေက်းဇူးေတာ္၊ ဂုဏ္ေတာ္ေတြကုိ ပြားမ်ားရတဲ့ ဗုဒၶါႏုႆတိ ဘာ၀နာကုိ အခ်ိန္တိုင္း၊ ေနရာတုိင္း အၿမဲမျပတ္ ပြားမ်ားအားထုတ္ႏုိင္ၾကပါေစ။

စာဖတ္သူအားလံုး ေကာင္းက်ိဳးလိုရာ ဆႏၵမ်ားျပည့္၀ၾကပါေစ…

က်မ္းကုိး။ ။ပုိင္းေလာ့ဆရာေတာ္ႀကီး ေဟာၾကားဆံုးမေသာ တရားေတာ္မ်ား။
အႏိႈင္းမဲ့ ဘာ၀နာ (အရွင္ဆႏၵာဓိက)။