"အေမး အေျဖ(၅)"

ကုိေအာင္ဦးေရ တစ္ခုေလာက္ေမးခ်င္လို႔ပါ... ဘုရားေတြေပၚမွာ ဥပမာ ေရႊတိဂုံတုိ႔ေပၚမွာေပါ႔... ဘုရားကုိ ေရခ်မ္းကပ္ဖုိ႔အတြက္ လူေတြက စိတ္အမ်ိဳးမ်ိဳးနဲ႔ ဆုေတာင္းၿပီးေတာ႔ ဘုရားကုိ ေရခြက္ေလး ေတြနဲ႔ေလာင္း ၿပီးေတာ႔ ေရသပ္ပယ္ၾကပါတယ္.. ဘုရားကုိ ဒီလို ေရေအးနဲ႔ ေလာင္းရတဲ႔အတြက္ ဘ၀ေအးခ်မ္းတယ္လို႔ လူေတြအမ်ားစုက ယူဆၾကတယ္.. ဒါကုိ ဘုန္းၾကီးတစ္ပါးက ဒီလိုသာ ေအးခ်မ္းမယ္ဆုိရင္ ဘုရားဆင္းတုေတာ္ ေတြကုိ ဘုန္းၾကီးေက်ာင္းမွာ ေန႔တုိင္း ေရစိမ္ေပးပါတယ္တဲ႔... ဒီလိုဆိုရင္ ဘာအတြက္ ဘုရားေတြေပၚမွာ ေရခ်မ္းကပ္လွဴဖုိ႔အတြက္ ေရစဥ္ေလးေတြထားရပါသလဲဆုိတာ သိေစခ်င္လို႔ပါ... တစ္ခါတစ္ေလမွာ ဘုန္းၾကီးေတြက တစ္ပါးနဲတစ္ပါးဟာ အၿမင္မတူတာေလးေတြ အယူဆေလးေတြက ကြဲေနတယ္ဗ်.. ဒီလိုအယူဆေလးေတြကြဲေနရင္ က်န္တဲ႔ ဗုဒၵဘာသာ၀င္ေတြက ဘယ္ဟာက အမွန္ဆိုတာကုိ ေရြးခ်ယ္ရမလဲ မသိဘူးၿဖစ္ေနတယ္.. ဒါေၾကာင္႔ ဗုဒၵဘာသာ လူမ်ိဳးေတြအတြက္ တစ္မ်ိဳးတည္းေသာ အယူအဆနဲ႔ မွန္ကန္တဲ႔အယူဆ မ်ိဳးရွိသင္႔တယ္လို႔ထင္ပါတယ္.. ေနာက္ၿပီးေတာ႔ ဘုန္းဘုန္းေတြက ဘာလုိ႔အဲဒီလုိ အနည္းငယ္ေသာ အယူဆေလးေတြ ကြဲလြဲေနတာေလးေတြကုိလည္း သိၿခင္ပါတယ္ခင္ဗ်ာ…။


က်ေနာ္တို႔ လူေတြအေနနဲ႔ သီလသိကၡာ၊ သမာဓိသိကၡာ၊ ပညာသိကၡာအားျဖင့္ ႀကီးမားလွတဲ့ ပုဂိၢဳလ္ေတြကုိ ဘယ္နည္းနဲ႔မွ မေ၀ဖန္အပ္ပါ။ က်ေနာ္ ခံယူမိတဲ့ အတုိင္းေလးပဲ ေရးလိုက္ပါတယ္။ လိုအပ္တာေတြ႕ရွိခဲ့ရင္ ေ၀ဖန္ အၾကံျပဳေရးသားခဲ့ပါ။

အနည္းငယ္ေသာ အလြဲအမွားဆုိတာ ပုထုဇဥ္တုိင္း မကင္းပါဘူး။ ဘုရားရွင္ေဟာခဲ့ တရားေတြကုိလည္း နာယူမႈ၊ ႏွလံုးသြင္းမႈ အေပၚမူတည္ၿပီး ကြဲလြဲၾကတယ္လို႔ ထင္မိပါတယ္။ ဘုရားရွင္ ပရိနိဗၺာန္ျပဳၿပီး ေနာက္ပုိင္းမွာ သံဃာေတြလည္း ဂိုဏ္ကြဲခဲ့တာပဲ။ ေထရ၀ါဒနဲ႔ မဟာယန ေပါ့။
မဟာယနက ပိဋကတ္ေတာ္အတုိင္း မဟုတ္ေတာ့ပဲ ျဖည့္စြက္တာ၊ ထုတ္ႏႈတ္တာ၊ ျပင္ဆင္တာ၊ ေျပာင္းလဲတာေတြ ျပဳလုပ္ၾကတယ္။ စာေတြေရးတဲ့ အခါမွာလည္း ပိဋကတ္ေတာ္အတုိင္း မဟုတ္ပဲ ေရးတာမ်ိဳးေတြ ရွိတယ္။ အခုေနာက္ပုိင္းမွာ တခ်ိဳ႕စာအုပ္ေတြက မဟာယနက က်မ္းေတြကုိ ကုိးကား လိုက္တာမ်ိဳးေတြ ရွိတယ္။ ဒီေတာ့ ေထရ၀ါဒနဲ႔ ကြဲလြဲတာေတြ ျဖစ္ၾကတယ္။ ဒါေတြသည္ ေရွးယခင္ကတည္းက ဗုဒၶတရားေတြ အေပၚမွာ နားလည္မႈ လြဲခဲ့ၾကလို႔ပါ။

ပုထုဇဥ္ေတြပဲ ျဖစ္တဲ့ အတြက္ အယူအဆ မတူပဲ ကြဲလြဲၾက ရတာပါ။ အရိယာျဖစ္ရင္ေတာ့ အယူတူသြားပါၿပီ။ ဥပမာ… ေသာတပတၱိမဂ္က်ၿပီးရင္ ဒိ႒ိနဲ႔ ၀ိစိကိစၧာကုိ အၿပီးတုိင္ ပယ္သတ္ၿပီး ျဖစ္တဲ့ အတြက္ေၾကာင့္ တရားဓမၼအေပၚမွာ အျမင္တူသြားၿပီ ဆုိတဲ့ သေဘာပါ။

ေရသပၸါယ္တာနဲ႔ ပတ္သတ္လို႔လည္း ကိုယ္တုိင္ေတြးၾကည့္ပါ။ က်ေနာ္တုိ႔ ဘုရားရွင္က ကာလမသုတ္ေတာ္မွာ ေရွးရိုးအစဥ္ ဆင္သက္လာတဲ့ စကားကုိလဲ အမွန္လို႔ မယူဆၾကနဲ႔။ မိမိတုိ႔ ယံုၾကည္တဲ့ ပုဂၢိဳလ္ေတြရဲ႕ ေဟာေျပာခ်က္ တုိ႔ကုိလဲ အမွန္လို႔ မယူဆၾကနဲ႔။ မိမိတို႔ကုိးကြယ္ ဆည္းကပ္ အေလးအျမတ္ျပဳထားတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ႀကီးရဲ႕ စကားကုိလဲ မွန္လွၿပီလို႔ မယူဆၾကနဲ႔ လို႔ ဆံုးမေတာ္မူခဲ့ပါတယ္။ ဘယ္လိုယံုၾကည္ရမလဲ ဆုိေတာ့ ဘုရားေဟာက်မ္းဂန္ဆုိတဲ့ “အာဂမယုတၱိ”၊ အလြန္ထင္ရွားလွတဲ့ “သာဓကယုတၱိ”၊ သိပၸံနည္းဆုိတဲ့ “သဘာ၀ ယုတၱိ”၊ ေၾကာင္းက်ိဳး ဆက္သြယ္တဲ့ “ကာရဏယုတၱိ” ေတြနဲ႔ ခ်င့္ခ်ိန္စဥ္းစားၿပီးမွ ယံုၾကည္ထုိက္ပါတယ္။
ဘုရားရွင္ကုိ သက္ေတာ္ထင္ရွား ရွိသလို ႏွလံုးသြင္းၿပီး ပူေဇာ္ရမယ္ဆုိတာ သိပါတယ္။ ဒီေတာ့ ကုိယ္တုိင္ပဲ စဥ္းစားဆံုးျဖတ္ၿပီး လုပ္ေဆာင္တာ အသင့္ေတာ္ဆံုးျဖစ္မယ္လို႔ ထင္မိပါတယ္။

တရားစစ္တရားမွန္ျဖင့္ ခ်မ္းသာသုချပည့္၀ ႏုိင္ၾကပါေစ…




"အေမး အေျဖ(၄)"

ျမတ္စြာဘုရားရွင္ရဲ႕ ရင္ေငြ႕ေတာ္ခုိလႈံျပီး ကုိယ္စားေတာ္ တည္ထားခဲ့ပါေသာ မဟာျမတ္မုနိ ရုပ္ပြားေတာ္သည္ အထက္ျမန္မာျပည္ နာမည္ၾကီးျမဳိ႕ေတာ္မွာလား၊ ရခုိင္ျပည္နယ္မွာလားဆုိတာကုိ ဗဟုသုတအေနနဲ႕ ေျပာၾကားေပးပါအုံး ေက်းဇူးတင္ပါတယ္။

ေမာင္ေမာင္ထုိက္


ဒီေမးခြန္းအေၾကာင္းက သမိုင္းမွာ အမ်ိဳးမ်ိဳးေျပာၾကတာေတြ ရွိပါတယ္။ တခ်ိဳ႕ စာေတြက အေထာက္အထား မခိုင္လံုပဲ စာေရးသူေတြရဲ႕ ကိုယ္ပုိင္ သေဘာထားေၾကာင့္ ကြဲလြဲတာမ်ိဳးလည္း ရွိတတ္ပါတယ္။ အခု စာဖတ္သူေမးထားတဲ့ အေၾကာင္းကလည္း အမ်ိဳးမ်ိဳး ေျပာေနၾကတဲ့ ရာဇ၀င္ပါ။ ဗဟုသုတ ဆုိေပမယ့္လည္း တကယ့္လက္ေတြ႕မွာ အမွန္ကုိသိျမင္ထားဖုိ႔ အေရးႀကီးတာေၾကာင့္ က်ေနာ့္ အေနနဲ႔ အတတ္ႏုိင္ဆံုး လြဲမွားမႈ မျဖစ္ရေအာင္ ေရးလိုက္ရပါတယ္။ က်ေနာ့္ထက္ အခ်က္အလက္ ပိုမိုစံုလင္ေအာင္သိတဲ့ စာဖတ္သူရွိခဲ့ရင္ ေ၀ဖန္ အၾကံျပဳ ေရးသားေပးခဲ့ဖို႔ ေတာင္းဆုိပါတယ္ ခင္ဗ်ာ။

ေမးလာတဲ့ ေမးခြန္းေတြကုိ ေျဖဖို႔ ဆံုးျဖတ္ၿပီးတဲ့ အခ်ိန္မွာ အျခား အေၾကာင္းအရာေတြပါ ေရးသားရင္ ပိုေကာင္းမယ္လို႔ စဥ္းစားမိပါတယ္။ စာဖတ္သူ ေမးထားတဲ့ မဟာျမတ္မုနိ ရုပ္ပြားေတာ္သည္ ဘယ္ေနရာမွာ ရွိတယ္ ဆုိတာထက္ တကယ္ပဲ ရင္ေငြ႕ေတာ္လံႈၿပီး ဘုရားရင္ သက္ရွိထင္ရွားရွိစဥ္က ထုလုပ္ခဲ့တာ မွန္ရဲ႕လား ဆုိတာ စဥ္းစားစရာျဖစ္လာတယ္။ ရခိုင္ျပည္နယ္ဘက္ က်ေတာ့လည္း သူတုိ႔ဆီက တကယ့္ အစစ္လို႔ ေျပာၾကတယ္။ မႏၲေလးမွာက်ေတာ့လည္း သူတုိ႔က အစစ္လို႔ေျပာျပန္တယ္။ ဒါကေတာ့ လူေတြအေျပာေပါ့။


မဟာျမတ္မုနိ ရုပ္ပြားေတာ္ သမုိင္း ဗီြစီဒီမွာ ရခိုင္ျပည္နယ္ကုိ ဒုတိယတည္ေထာင္တဲ့ စႏၵသူရိယဘုရင္ လက္ထက္မွာ သြန္းလုပ္ခဲ့တယ္လို႔ ဆုိပါတယ္။ ဘုရားရွင္ကိုယ္တုိင္က မိမိရင္ေငြ႕ေတာ္ကုိ (၇)လက္ခုပ္ထည့္ ေတာ္မူကာ ညီေတာ္မဟာမုနိလို႕ အမည္ေပးခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီေနာက္ ဘုိးေတာ္ပဒံုမင္း လက္ထက္ေရာက္ေတာ့ အိမ္ေရွ႕မင္းႏွင့္ အတူ သားေတာ္စကုမင္း၊ ကာမမင္းတို႔ကုိ (၁၆.၁၀.၁၇၈၄) ရက္ေန႔မွာ အမရပူရၿမိဳ႕ကေန ထြက္ခြာေစၿပီ မဟာျမတ္မုနိ ရုပ္ပြားေတာ္ကုိ ရခိုင္ကေန မႏၲေလးကို ပင့္ေဆာင္ခဲ့တယ္လို႔ ဆုိပါတယ္။ ဒီေတာ့ မႏၲေလးက အစစ္လို႔ ဆုိၾကတာျဖစ္မွာေပါ့။ က်ေနာ့္ အေနနဲ႔ေတာ့ ဘယ္ရုပ္ပြားေတာ္က အတုအစစ္ ဆုိတာကုိ မဆံုးျဖတ္တတ္ပါဘူး။ ဘယ္ဟာက ဘယ္လိုပဲျဖစ္ျဖစ္ ရုပ္ပြားေတာ္လို႔ ျမင္လိုက္တာနဲ႔ ကိုယ္ရဲ႕ ႏွလံုးသားမွာ ဘုရားရွင္ကုိ သက္ရွိထင္ရွားရွိသလို ႏွလံုးသြင္းၿပီး ေျခမေတာ္ကုိ နဖူးဦးတုိက္ ရွိခိုးသလို စိတ္ထဲမွာထားၿပီး ၾကည္ညိဳပါတယ္။
ဓမၼေစတီ ဆရာေတာ္ေဟာတဲ့ တရားေတြနာၾကည့္တဲ့ အခါမွာ အဲဒီအေၾကာင္း ရွင္းထားတာကုိ မွတ္သားခဲ့ဖူးပါတယ္။ ကမာၻေပၚမွာ ဘုရားရုပ္ပြားေတာ္မ်ားကုိ AD-57 နဲ႔ AD-100 ၾကားမွာ ေပၚခဲ့တာပါ။ ၂၉ ဆက္ေျမာက္ စႏၵာသူရိယဘုရင္သည္ AD-149 မွာ မဟာျမတ္မုနိ ရုပ္ပြားေတာ္ သြန္းလုပ္ခဲ့တယ္လို႔ ဆုိပါတယ္။ ဒီေတာ့ စဥ္းစားၾကည့္လို႔ ရပါတယ္။ ဘုရားရွင္ သက္ရွိထင္ရွားရွိစဥ္က သြန္းလုပ္ခဲ့ျခင္းဆုိတာ မျဖစ္ႏုိင္တဲ့ အခ်က္ပါ။ ဒါေၾကာင့္ ရင္ေငြ႕ေတာ္ လံႈတယ္ဆုိတာလည္း မျဖစ္ႏုိင္ေတာ့ဘူး။ ဘုရားရွင္က BC-543 မွာ ပရိနိဗၺာန္ စံ၀င္ခဲ့တဲ့ အတြက္ေၾကာင့္ ရုပ္ပြားေတာ္ ေပၚလာတဲ့ အခ်ိန္သည္ ေနာက္က်ပါတယ္။ ဘုရားရွင္ ရင္ေငြ႕ေတာ္လႈံတယ္ ဆိုတဲ့ေနရာမွာ က်ေနာ္တို႔ သိထားရမွာက ဘုရားရွင္သည္ သတၱ၀ါေတြအေပၚမွာ မဟာက႐ုဏာနဲ႔ ၾကည့္႐ႈ ဆံုးမေတာ္မူပါတယ္။ ရင္ေငြ႕ေတာ္ မလံႈလဲ ပင္ကိုယ္ က႐ုဏာဓာတ္က ႀကီးမားၿပီးသားပါ။
သုေတသနနယ္ပယ္က ႀကိဳးစားရွာေဖြစံုစမ္းတဲ႔အခါ ခရစ္ႏွစ္ (၇၆) ထက္ေစာၿပီး ျမန္မာျပည္မွာ ဘယ္ဘုရား ရုပ္ထုမွ မရွိပါ။ အဲဒီလိုပဲ သီရိဓမၼာေသာက (အေသာကမင္း၊ BC-274-232) ထက္ေစာၿပီး ဘယ္ေစတီ၊ ပုထိုးမွ မရွိဘူးပါ။ (ေဒါက္တာသန္းထြန္း ေရးတဲ့ ျမန္မာႏုိင္ငံကို ေထရ၀ါဒ သာသနာ ေရာက္ရွိျပန္႔ပြားလာပံု စာအုပ္မွာ ဖတ္ၾကည့္ရင္ သိႏုိင္ပါတယ္)။ ဒါဆုိရင္ မဟာျမတ္မုနိ ရုပ္ပြားေတာ္နဲ႔ ပတ္သတ္လို႔ သံသယ ျဖစ္စရာ မလိုေလာက္ေတာ့ဘူး ထင္ပါတယ္။
ေနာက္တခု စဥ္းစားၾကည့္ရမွာက အခု မဟာျမတ္မုနိ ရုပ္ပြားေတာ္မွာ ရွိေနတဲ့ မင္း၀တ္တန္စာေတြကုိ မင္းတုန္းမင္း လက္ထက္မွာ တပ္ဆင္ခဲ့တယ္လို႔ မွတ္သားရပါတယ္။ တခ်ိဳ႕က ဘုရားရွင္သည္ ထီးနန္းစည္းစိမ္ အားလံုးကုိေတာင္ စြန္႔ၿပီး ေတာထြက္ခဲ့တာပဲ ဒါေတြ လွဴေနဖို႔ မလိုဘူးလို႔ ဆုိၾကတယ္။ တခ်ိဳ႕က်ေတာ့ ဘုရင္ကလည္း ဘုရင္ရဲ႕ ျမင့္ျမတ္တဲ့ မင္း၀တ္တန္ဆာနဲ႔ ပူေဇာ္တယ္လို႔ ဆုိၾကတယ္။ ဒါေတြသည္လည္း အျမင္နဲ႔ ခံယူခ်က္ မတူတဲ့ လူေတြၾကားမွာ အျငင္းပြားစရာ ျဖစ္ေနတတ္ပါတယ္။
ေမးခြန္းနဲ႔ ပတ္သတ္လို႔ က်ေနာ္ေျဖေပးထားတာကုိ မရွင္းတာရွိလည္း ျပန္ေမးပါ။
ဘုရားရွင္ ေနာက္ဆံုး သုဘဒၵပရိဗိုဇ္ကို တရားေဟာအၿပီး ေညာင္ေစာင္းထက္မွာ ေလ်ာင္းလ်က္ တပည့္ သံဃာ၀င္ေတြကုိ မိမိအေပၚ အျပစ္ျမင္ရင္ ေျပာၾကဖုိ႔၊ တရားေတာ္ေတြမွာ ယုံမွား သံသရာ ရွိရင္ ေမးၾကဖို႔ အခြင္႔ေပးပါတယ္။ တပည့္သံဃာ၀င္တစ္ဦး တစ္ေယာက္ကမွ ဘုရားအေပၚ အျပစ္စိုးစဥ္းမွ် မျမင္ၾကေၾကာင္း၊ တရား၌ ယုံမွား သကၤာ မ႐ွိၾကေၾကာင္း ျပန္ေလွ်ာက္ၾကတယ္။ အဲဒီေနာက္မွ ဘုရားရွင္က မွတ္သားဖြယ္ စကားေလးခြန္း ေျပာခဲ႔ပါတယ္။
(၁) ဘုရားကို ဆြမ္း၊ သကၤန္း၊ ပန္း၊ ဆီမီး၊ ေရခ်မ္း အစ႐ွိေသာ အာမိသပူဇာျဖင္႔ ပူေဇာ္သကၠာရ ျပဳျခင္းထက္ တရားကို ျမတ္ႏိုးမႈကသာလြန္ေကာင္းမြန္ေၾကာင္း၊
(၂) ေျပာဆိုဆုံးမ၍ မရသူအား ေကာင္းမေကာင္း လမ္းညႊန္ဆုံးမမႈ မျပဳေတာ႔ဘဲ လ်စ္လ်ဴ႐ႈထားျခင္း ျဗဟၼဒဏ္ ထားရန္၊
(၃) ဘုရားအစား တရားႏွင္႔၀ိနည္းကို ဆရာအျဖစ္ ကိုးကြယ္ရန္၊
(၄) ၀ိနည္းအငယ္မ်ားကို ျပင္ဆင္ခြင္႔အာဏာကို သံဃာ႔ထံ ေပးအပ္ေၾကာင္း တို႔ ျဖစ္ပါတယ္။
ဘုရားရဲ႕ စကားအတုိင္း လုိက္နာက်င့္ၾကံတဲ့ သူသည္ ဘုရားကို အမြန္ျမတ္ဆံုး နည္းနဲ႔ ပူေဇာ္ေနတာပါလို႔ ဆုိႏုိင္ပါတယ္။ ဘုရားကုိ ရွိခိုး၊ ေရႊသကၤန္းကပ္၊ အလွဴေငြ ထဲ့၀င္ေနၾကာတာေတြသည္ ကုသုိလ္ရပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဘုရားအၾကိဳက္ ပူေဇာ္ျခင္းမ်ိဳး မဟုတ္ေသးပါ။ မိမိအၾကိဳက္ ကုသုိလ္ လိုခ်င္လို႔ လုပ္ေနျခင္းသာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဘုရားရွင္ကို အၿမဲတမ္း ကန္ေတာ့ေနတဲ့ ၀ကၠလိ မေထရ္ကုိ ဘုရားက တရားအားမထုတ္လို႔ ႏွင္ထုတ္လိုက္တယ္။ ဘုရားရွင္ အၾကိဳက္ပူေဇာ္ဖို႔က ေနာက္ဆံုးမွာၾကားခဲ့ စကားတခြန္းနဲ႔ပဲ လံုေလာက္ပါတယ္။
“ခ်စ္သားတုိ႔ … ႐ုပ္နာမ္ ခႏၶာ သခၤါရ တရားတုိ႔သည္ ပ်က္စီးျခင္း သေဘာရွိၾကတယ္။ မေမ့မေလ်ာ့ ၿမဲၿမံတဲ့ သတိတရားနဲ႔ ေနထုိင္ၾကပါကုန္ေလာ့ …”
အ႐ိုးရွင္းဆံုးေျပာရရင္ ပ်က္ဆီးေနတဲ့ သခၤါရ တရားေတြကုိ သတိနဲ႔ေစာင့္ၾကည့္ လို႔ဆုိခဲ့တာပါ။ ဒါသည္ ၀ိပႆနာ အားထုတ္ခိုင္းတာပါပဲ။ ဒါမွလည္း ဘုရားရွင္ကုိ အျမင့္ျမတ္ဆံုး ပူေဇာ္ရာ ေရာက္ပါတယ္။ တရားအားမထုတ္ပဲ မည္သည့္ ရုပ္ပြားေတာ္၊ ေစတီေတာ္မွာပဲ ပူေဇာ္ရွိခို္းေနပေစ ဘုရား မႏွစ္သက္ပါ။ သက္ရွိထင္ရွား ရွိေနတာေတာင္ တရားအားမထုတ္တဲ့ သူကုိ ဘုရားရွင္ ကိုယ္ေတာ္တုိင္ ႏွင္ထုတ္ခဲ့တာပဲ။ ဒီေတာ့ မိမိတို႔ေတြက အဓိက အလုပ္ကုိ အရင္ဆံုး လုပ္ဖို႔ပဲ လိုပါလိမ့္မယ္။

ေကာင္းက်ိဳလိုရာ ဆႏၵ ျပည့္၀ႏုိင္ၾကပါေစ…
ေလးစားစြာျဖင့္…
ေအာင္ဦး