ယခုခါမူ၊ လူလည္းၿဖစ္လာ သာသနာလည္းထြန္းခိုက္၊


အၿမိဳက္တရား ေဟာၾကားမည့္သူ၊ လူလည္းမရွား၊


သို႔ပါလွ်က္သားႏွင့္မွ တရားမလိုက္၊ အမွားကိုႀကိဳက္ၾကလွ်င္၊


အမိုက္တကာ့ဗိုလ္မင္း၊ အဖ်င္းတကာ့ဗိုလ္ခ်ဳပ၊္



အပါယ္ေလးလီ၊ ၿမစ္နဒီတြင္၊ ပလံုစီၿမဳပ္လို႕ လူယုတ္ၾကီးေတြၿဖစ္ခ်ိမ္႔မည္။


( စေလဦးပုည )

ဒုလႅဘ တရား ငါးပါး

(၁) ဗုဒၶဳပၸါဒ ဒုလႅဘ = ဘုရား၏အၿဖစ္ကိုရခဲၿခင္း။
(၂) မႏုႆတၱဘာ၀ ဒုလႅဘ = လူအၿဖစ္ကိုရခဲၿခင္း။
(၃) သဒၶါသမၸတၱိ ဒုလႅဘ = သဒၶါတရားႏွင့္ ၿပည့္စံုသည့္အၿဖစ္ကိုရခဲၿခင္း။
(၄) ပဗၺဇၨိတာဘာ၀ ဒုလႅဘ = ရဟန္း၏ အၿဖစ္ကိုရခဲၿခင္း။
(၅) သဒၶမၼသ၀နအတိ ဒုလႅဘ = သူေတာ္ေကာင္းတရားနာၾကားခြင့္ကို အလြန္ရခဲၿခင္း။

သံသရာနယ္ခ်ဲ႕ ပပဥၥ တရားသံုးပါး

တဏွာ...


ငါ့ဥစၥာဟု၊ စြဲမႈျဖစ္အင္၊


ေလာဘနဲ႔လည္း၊ တပ္စြဲသူခင္၊


ေလာဘကင္းမွ၊ လြတ္ရပါယ္ခြင္၊


လူ႔ဘ၀ ရၾကေတာ္မည္ထင္။


မာန...


ငါသာအျမတ္၊ ငါတတ္သည္သာ၊


ဒါကလည္းပဲ၊ မာနစြဲပါ၊မာနစြဲျပဳတ္၊


အဟုတ္ခ်မ္းသာ၊ ပါယ္ေလး၀ လြတ္ရသံသရာ။


ဒိ႒ိ...


ငါ့သား ငါ့မယား၊ စီးပြားဥစၥာ၊


အတၱဒိ႒ိ၊ စြဲၿငိလို႔သာ၊


သကၠာယလည္း၊ သူပဲမည္တာ၊


အနတၱ၊ ရႈၾကဖန္ခါခါ၊


အတၱကင္း၊ လြတ္ရွင္းပါယ္ေလးရြာ၊


ေနာက္ဘ၀ ေရာက္ရထက္ဘံုသာ။


ဤသို႔ေကာင္းမႈ အေၾကာင္းျပဳ၊ ေပါင္းစုအမွ်ေ၀၊၀မ္းေျမာက္စြာျပဳ၊


ျမတ္ေကာင္းမႈသာဓု၊ သာဓု၊ သာဓုေခၚႏိုင္ေစ။


နတ္ရြာသုဂတိ၊ နိဗၺာန္ထိ ရရွိၾကပါေစ။
(အရွင္ဇနက )

တစ္ေယာက္စကား၊ တစ္ေယာက္နားမွာ၊ မခါးရေအာင္၊ သတိေဆာင္၍၊ ေမာင္တို႔ဆိုေလ၊ ပ်ားသကာသို႔ ခ်ိဳလွေစ၊၊



မေတြ႕ခိုက္ရန္၊ မက်ဴးလြန္ႏွင့္၊ မ်က္မာန္ေဒါသ၊ မထြက္ရေအာင္၊ မာန္မာနကို ခ်ဳပ္ၾကေလ၊၊



ေသႏွင့္အရက္၊ စီးပြားပ်က္ကို၊ တစ္စက္ကယ္မွ်၊ မေသာက္ၾကႏွင့္၊ ေရွာင္ၾကပါေလ၊ ရွင္ေတာ္ေဟာသည့္ အဆိပ္ေရ၊၊



ရွင္မဟာရ႒သာရ

နိ၀ါေတာစ မဂၤလာ

မာန္မာနၾကြယ္၊ ထိုသူ၀ယ္၊ မ်ိဳးႏြယ္ညံ့မည္ဆို။
ထိုက္သူ႐ိုက်ိဳး၊ မာန္ကိုခ်ိဳး၊ အမ်ိဳးျမတ္သကို။
ေျခသုတ္ပုဆိုး၊ ေျမြစြယ္က်ိဳးလား၊ မလႊားမပ၊ စိတ္ကိုခ်၊ မုခ်မဂၤလာ။


ေက်းဇူးေတာ္ရွင္ သီတဂူဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး
“ပါရမီနဂို၊ မရွိလိုက
ကုသိုလ္ဒုစရိုက္၊ မေဟာထိုက္တည့္
လူမုိက္တိရစာၦန္၊ နိဗၺာန္စကား
လြန္ခါးနား၏။”

(မဃေဒ၀ လကၤာ)

သာသနာကြယ္ေၾကာင္းတရားၾကီးမ်ား

အဂုတၱိဳရ္ပါဠိေတာ္၊ ပဥၥကနိပါတ္၊ သဒၶမၼ၀ဂ္၊ ပဌမသဒၶမၼသေမၼာသသုတ္ေတာ္ တြင္ ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရားရွင္သည္ သာသနာကြယ္ေစႏိုင္ေသာ တရားၾကီးမ်ားကို ေဟာၾကား ေတာ္မူခဲ့ပါသည္။

၁။ တရားမနာျခင္း၊


ျမတ္စြာဘုရားရွင္၏တရားေဒသနာေတာ္မ်ားကိုနာယူျခင္းမရွိျခင္းသည္ သာသနာကြယ္ေစျခင္းအေၾကာင္း အစပ႒မပင္ ျဖစ္ပါသည္။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ တရားမနာယူသည့္အတြက္ .....


က) မၾကားဘူးေသာအေၾကာင္းအရာမ်ားကိုၾကားရျခင္းမွ ကင္းေ၀းသြားပါသည္။

ခ) ၾကားဘူးေသာအေၾကာင္းအရာမ်ားကို ထပ္၍ရွင္းလင္းစြာ နားလည္ႏိုင္ရန္ လည္းမျဖစ္ႏိုင္ေတာ့ပါ။

ဂ) ယံုးမွားသံသယျဖစ္ေနေသာ အခ်က္မ်ား၌ ယံုးမွားကင္းရျခင္းမရွိသည့္ျပင္ ပို၍ပင္တိုးလာႏိုင္ပါသည္။

ဃ) အယူမွန္သမၼာဒိ႒ိကိုမည္သို႔မွမရႏိုင္ေတာ့ပါ။

င) သဒၶါပညာမရွိေတာ့၍ စိတ္ၾကည္လင္ႏိုင္ျခင္းမရရွိေတာ့ပါ။

ကာေလနဓမၼသာ၀နမဂၤလာ ဟုဆိုသည့္ အခါအားေလ်ာ္စြာ တရားနာျခင္း မရွိေသာသူမ်ားသည္ သာသနာေတာ္ကိုဖ်က္ဆီးေနျခင္းမဟုတ္ေသာ္လည္း ပ်က္စီးေစႏိုင္ပါသည္။ အေၾကာင္းမွာ အယူမမွန္ေသာ သံသယမ်ားစြာထံုလြမ္း ေနေသာသူမ်ားက သယ္ေဆာင္လာမည့္သာသနာအတြက္ မေတြး၀ံ့စရာပင္။ ထို႔ေၾကာင့္ ေန႔စဥ္တရားနာျခင္းအမူအားျပဳလုပ္ျခင္းျဖင့္ သာသနာေတာ္အား ေစာင့္ေရွာက္ သူမ်ားျဖစ္ႏိုင္ၾက ပါေစ။

၂။ စာေပမသင္ျခင္း၊

ျမတ္စြာဘုရားရွင္၏ပိဋကတ္စာေပမ်ားကိုသင္ၾကားမူမရွိျခင္းသည္လည္း သာသနာေတာ္ကိုပ်က္စီးေစ ႏိုင္ပါ သည္။ တရားစာေပမ်ားကိုသင္ယူ က်က္မွတ္ထားျခင္းမရွိပါကအမွား အမွန္ခဲြျခားသိျမင္ႏိုင္မည္မဟုတ္ေပ၊၊ ေနာက္ဆံုးေတာ့ အသိမွားေတာ့၊ အမွတ္မွားတယ္၊အမွတ္မွားေတာ့ အယူမွားၿပီး တျခားဘာသာ၀င္ျဖစ္ သြားတက္ပါသည္။ ထို႕ေၾကာင့္ တရာစာေပမ်ား ေလ့လာသင္ယူၿပီး သာသနာေတာ္ကို ေစာင့္ေရွာက္ ႏိုင္ၾကပါ ေစ။

၃။ ႏွုတ္တြင္မေဆာင္ထားျခင္း၊

သင္အံက်က္မွတ္ထားေသာ စာေပမ်ားကို ႏွုတ္တတ္အာဂံုေဆာင္ထားျခင္း မရွိပါကလည္း အလြဲလြဲအမွားမွားျဖစ္ျခင္းေၾကာင့္လည္းသာသနာေတာ္ပ်က္စီးေစ ႏိုင္ပါသည္။ အာဂံုေဆာင္မွ အာဂလူျဖစ္ ရိုးထံုးစံရွိပါသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ဗုဒၶတရားေတာ္မ်ားကုိ က်က္မွတ္ၿပီး ႏႈတ္တြင္ေဆာင္၍သာသနာေတာ္ကို ေစာင့္ ေရွာက္ႏိုင္ၾကပါေစ။

၄။ သိေအာင္မမွတ္ျခင္း၊

သင္အံက်က္မွတ္ထားသည္မ်ားကိုမွတ္မွတ္သားသားမထားရွိသျဖင့္ေႏွာင္းလူတို႔ေလ့လာျခင္းငွာမစြမ္းသာျခင္းသည္လည္းသာသနာေတာ္ကြယ္ေစေၾကာင္း
တစ္ခုပင္ျဖစ္သည္။ မိမိသိၿပီးသားတရားေတာ္မ်ားကို မိမိ သိရံုသာ မဟုတ္ဘဲ ေႏွာင္းလူငယ္တုိ႕
ေလ့လာ ဆည္းပူးႏိုင္ေအာင္မွတ္သား၊ ျဖန္႔ေ၀ သင့္ေပသည္။ သို႔မွသာသနာေတာ္ သည္ႏွစ္ေပါင္းရွည္ၾကာစြာ တည္တ့ံ ႏိုင္ေပလိမ့္မည္။

၅။ ပဋိပတ္ကင္းကြာျခင္း၊

ေဆာင္ထားအပ္ေသာတရားသေဘာတို႔၏ အနက္အဓိပၸါယ္ကို ရိုေသစြာ ဥာဏ္ျဖင့္မစူးစမ္းမဆင္ျခင္ကုန္။ အနက္သေဘာကိုသိ၍၊ တရားသေဘာကိုသိ၍ (ေလာကုတၱရာ) တရား အားေလ်ာ္ေသာ အက်င့္ကုိ ရိုေသစြာမက်င့္ကုန္။ ထိုသို႔ေသာ မျပဳသင့္မျပဳက်င့္အပ္သည္မ်ားကို က်င့္ေနျခင္းျဖင့္သာသနာကြယ္ ေစႏိုင္ပါသည္ဟု ျမတ္စြာဘုရားရွင္သည္ အဂုတၱိဳရ္ပါဠိေတာ္၊ သဒၶမၼ၀ဂ္္၌ အ ထင္အရွားမိန္႔မွာေတာ္မူခဲ့ပါသည္။
ႏိႈးေဆာ္ခ်က္။ ။
စာဖက္သူမ်ားအေနနဲ႔လည္း မိမိသိရွိၿပီးေသာ တရားေတာ္မ်ားကုိ လိုက္က်င့္ၾကပါ။
အသိကို လိုက္မက်င့္ေတာ့ သိသလို မသိသလိုနဲ႔ ေနာက္ဆံုးေတာ့ မသိတာဘဲ ျဖစ္သြား
တက္သည္ကုိ သတိ သံေ၀ဂ ရၾကပါကုန္။ ။

ေအာင္ျမင္ေၾကာင္းတရား(၄) ပါး

၁။ ေဒါသထြက္တဲ့ သူကို ေမတၱာပြား၊

၂။ ႏႈတ္ၾကမ္းတဲ့ သူကို ယဥ္ေက်းစြာေျပာ၊

၃။ ႏွေျမာတဲ့ သူကို နာနာေပး၊

၄။ လိမ္တက္တဲ့ သူကို မွန္မွန္ကန္ကန္ဆက္ဆံ၊


ေက်းဇူးေတာ္ရွင္ သီတဂူဆရာေတာ္ဘုရားၾကီး
( “ဥတၱရာ၀တၳဳ” တရားေတာ္မွ… )

ဓမၼသာ၀န (တရားနာရေသာ) အက်ိဳး(၅)ပါး

၁။ မၾကားဘူးေသာအေၾကာင္းအရာမ်ားကိုၾကားရျခင္း၊

၂။ ၾကားဘူးေသာအေၾကာင္းအရာမ်ားကို ထပ္၍ရွင္းလင္းစြာ နားလည္ရျခင္၊

၃။ ယံုးမွားသံသယျဖစ္ေနေသာ အခ်က္မ်ား၌ ယံုးမွားကင္းရျခင္း၊

၄။ အယူမွန္သမၼာဒိ႒ိကိုရျခင္း၊

၅။ သဒၶါပညာတိုးပြား၍ စိတ္ၾကည္လင္ျခင္း။
“သစ္ဆန္းၾကားနာ၊ စင္ၾကယ္စြာသား၊ ယံုမွားပယ္တက္၊ ေျဖာင့္မတ္ယူျမင္၊
စိတ္ၾကင္လင္ရိုး၊ ဤငါးမ်ိဳးသည္ တရားနာရာ အက်ိဳးတည္း။”
ဓမၼေစတီဆရာေတာ္ အရွင္ေကာသလႅ

ေတာင့္တ၍မရေသာ တရား(၅)ပါး…

၁။ အိုတက္တက္တဲ့ သေဘာတရားကို မအို္ပါနဲ႔လို႔္ ေတာင့္တ၍မရပါဘူး။

၂။ နာတက္တက္တဲ့ သေဘာတရားကို မနာပါနဲ႔လို႔ ေတာင့္တ၍မရပါဘူး။

၃။ ေသတက္တက္တဲ့ သေဘာတရားကို မေသပါနဲ႔လို႔ ေတာင့္တ၍မရပါဘူး။

၄။ ပ်က္စီီးတက္တက္တဲ့သေဘာတရားကို မပ်က္စီးပါနဲ႔လို႔ ေတာင့္တ၍မရပါဘူး။

၅။ ကုန္ဆံုးတက္တက္တဲ့သေဘာတရားကို မကုန္ဆံုးပါနဲ႔လို႔္ ေတာင့္တ၍မရပါဘူး။


အရွင္ေကာ၀ိဒ ( " စိတ္ဆုိတဲ့ စိတ္ " တရားေတာ္မွ… )

ကိုယ္က်ိဳးမနည္းဘူးလား .....

အားမွလုပ္မယ္၊ အားမွလုပ္မယ္ဆိုၿပီး အားရက္ေစာင့္မယ္ဆိုရင္ ေခါင္း(အေလာင္းပံုး) ထဲ၀င္ မယ့္ေန႔ပဲ။ ဒီလိုျဖစ္မယ္ဆိုရင္ အားရက္ကိုမေစာင့္နဲ႔ေတာ့။ ဒီကေန႔သည္ကိုယ့္ အတြက္ ေနာက္ေန႔သည္ ကိုယ့္အတြက္မဟုတ္ဘူးေလ။ အနာဂတ္ဆိုတာမေသ ခ်ာဘူးတဲ့။ မေတာ္ ေကြးေသာလက္မဆန္ခင္၊ ဆန္႕ေသာလက္မေကြးခင္ ဆိုသလို ညေသသြားဘယ့္ႏွယ္လုပ္မလဲ။ ကိုယ္က်ိဳးမနည္းဘူးလား။

ေက်းဇူးေတာ္ရွင္ေအာင္ဆန္းဆရာေတာ္ဘုရားၾကီး

ေသာတာပန္ပုဂၢိဳလ္ တို႕၌ မထိုက္ေသာ တရားေျခာက္မ်ိဳးအား အဂၤုတၱိဳရ္ပါဠိေတာ္ ျမန္မာျပန္ သီတ၀ဂ္ ပဌမ အဘၻဗၺ႒ာန သုတ္၌ ဤသို႕ျပဆိုေတာ္မူခဲ့ပါသည္ ။
ထိုေျခာက္မ်ိဳးသည္ကား...ဥာဏ္အျမင္ႏွင့္ျပည့္စံုေသာ(ေသာတာပန္)ပုဂိၢဳလ္သည္....
၁။ျမတ္စြာဘုရားအားမရိုေသ၊ မတုပ္၀ပ္ျခင္း၌လည္းေကာင္း၊
၂။တရားေတာ္အားမရိုေသ၊ မတုပ္၀ပ္ျခင္း၌လည္းေကာင္း၊
၃။သံဃာေတာ္တို႕အားမရိုေသ၊ မတုပ္၀ပ္ျခင္း၌လည္းေကာင္း၊
၄။အက်င့္သိကၡာ၌မရိုေသ၊ မတုပ္၀ပ္ျခင္း၌လည္းေကာင္း၊
၅။မကပ္ေရာက္အပ္သည့္အေၾကာင္းတရား( ကံငါးပါး ၊ ဒိ႒ိ ၆၂ ပါး ) ကိုတဖန္ကပ္ေရာက္ျခင္း၌လည္းေကာင္း၊
၆။ ရွစ္ၾကိမ္ေျမာက္ ( ကာမသုဂတိ ) ဘ၀ကို ျဖစ္ေစျခင္း၌ လည္းေကာင္း ....... မထိုက္။
ဟူ၍ ဗုဒၶျမတ္စြာမိန္႕ေတာ္မူခဲ့ပါသည္ ။

ဗုဒၶအလိုက်ဒါနျပဳနည္း....

၁။ ဘုရား ၊ တရား ၊ သံဃာ အေပၚ၌ သဒၶါတရားျပည့္၀စြာလွဴျခင္း၊


။အလွဴခံပုဂၢိဳလ္္အားရိုရိုေသေသလွဴျခင္း၊


၃။အလွဴခံပုဂၢိဳလ္၏လိုအပ္မႈကိုလွဴျခင္း၊


၄။လွဴၿပီး၀တၳဳကို မႏွေမွ်ာျခင္း၊


၅။မိမိအလွဴေၾကာင့္အျခားသူတို႕အားမထိခိုက္ျခင္း။



“သဒၶါၾကည္ညိဳ၊ ရိုေသလွစြာ၊ အခါကိုသိ၊ မစြန္းၿငိပဲ၊ မထိမပ ဤငါး၀၊မွတ္သား သပၸဴရိသ ျမတ္ဒါန”


ဆရာေတာ္ အရွင္ဇ၀န

ကာလဒါန ( ၅ ) ပါး

၁။ အာဂႏၱဳက ဒါန ... ဧည့္သည္ျဖစ္ေသာ ရဟန္းကိုလွဴျခင္း၊


၂။ ဂမိက ဒါန ... ခရီးသြားျဖစ္ေသာ ရဟန္းကိုလွဴျခင္း၊


၃။ ဂိလာန ဒါန ... နာဖ်ားေသာ ရဟန္းကိုလွဴျခင္း၊


၄။ ဒုဗၻိကၡဒါန ... ငတ္မြတ္ရွားပါးေသာ ကာလ၌ လွဴဒါန္းျခင္း၊


၅။ န၀သႆ န၀ဖလ ဒါန ... ေကာက္ဦး ၊ သစ္သီးဦးတို႕ကို လွဴဒါန္းျခင္း။



ဆရာႀကီးဦးသုခမွတ္စုမွ.... ။

ဒါန (၈) မ်ိဳး

၁။ အာသဇၨဒါန - ေရာက္ဆဲခဏ၌ ေပးလွဴျခင္း၊
၂။ ဘယဒါန - သူတစ္ပါးတို႕ ကဲ့ရဲ႕ျခင္းေဘး ၊ အပါယ္ေဘးတို႕ကို ေၾကာက္ရြံ႕၍လွဴျခင္း၊
၃။ အတီတာေပကၡဒါန - ငါ့အား ပစၥည္း၀တၳဳုကို ေပးဘူူးေသာသူဟု ႏွလံုးသြင္း၍ ေပးလွဴျခင္း၊
၄။ အနာဂတာေပကၡဒါန - ဤပုဂိၢိဳလ္အား ယခုလွဴလွ်င္ ေနာင္ငါ့အား တစ္စံုတစ္ခုေသာ ၀တၳဳကို ေပးလတၱံ႕........ ဟုႏွလံုးသြင္း၍ေပးလွဴျခင္း၊
၅။ သာဟုဒါန - ဒါနဟူသည္ ပညာရွိတို႕ ခ်ီးမြမ္းအပ္ေသာေၾကာင့္ ေကာင္း၏ဟု ႏွလံုးသြင္း၍ ေပးလွဴျခင္း၊
၆။ နာရဟဒါန - စားႏိုင္ေသာသူသည္ ၊ မစားႏိုင္ေသာသူ ( မစားရသူ ) အားမေပးပဲ မေနထိုက္ဟု ေပးလွဴျခင္း ၊
၇။ အဗၻဳဂၢစၧဒါန - ဤအလွဴကိုေပးလွဴသည္ရွိေသာ္ ေကာင္းေသာေက်ာ္ေစာသံသည္ လႊမ္းမိုး၍ တက္လတၱံ႕ .. ဟုႏွလံုးသြင္း၍ေပးလွဴျခင္း၊
၈။ စိတၱာလကၤာရဒါန - ၀ိပႆနာ စိတ္၏တန္ဆာ အၿခံအရံ အက်ိဳးငွာ ေပးလွဴျခင္း။
ဆရာႀကီးဦးသုခမွတ္စုမွ... ။
စကားေျပာျခင္းႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး ျမတ္ဗုဒၶက အဂၤုတၳိဳရ္ ပါဠိေတာ္၌ ဤသို႕ေဟာၾကားခဲ့ပါသည္။


(က) ကာလ= ေျပာသင့္ေသာအခါမွ ေျပာရ၏၊ အခ်ိန္မတန္လွ်င္ မေျပာဆိုရာ။


(ခ) သစၥာ= အမွန္ကိုသာ ေျပာဆိုရာ၏။


(ဂ) သဏု= ႏူးညံ့ခ်ိဳသာစြာ ေျပာဆိုရာ၏၊ ခက္ထန္ရင့္သီးစြာ မေျပာဆိုရာ။


(ဃ) အတၱသံဟိတ= အက်ိဳးစီးပြားျဖစ္မည့္စကားကိုသာ ေျပာဆိုရာ၏။


(င) ေမတၱာစိတၱ= ေမတၱာေရွ႕ထား ေျပာဆိုရာ၏၊ ေဒါသေမာင္းတင္း၍ မေျပာဆိုရာ။


ျမတ္ဗုဒၶကေကာသလမင္းၾကီးအားဤသို႕ေဟာ္ၾကားေတာ္မူခဲ့၏။
၁)အိပ္ယာမွခဏခဏႏိုးေနသူအတြက္ ည သည္ရွည္လ်ားလွစြာ၏။
၂)ခရီးပန္းလာေသာသူတို႕အတြက္ ခရီး သည္ရွည္လ်ားလွစြာ၏။
၃)သူေတာ္ေကာင္းတရားကို မသိၾကေသာသူတို႕ အတြက္ သံသရာခရီး သည္ရွည္လ်ားလွစြာ၏။

သရဏဂံုပ်က္သည္ဆိုရာ၀ယ္

ယံုၾကည္ျခင္း ( belief ) ဆိုရာတြင္ ရတနာသံုးပါးအေပၚတြင္ လည္းေကာင္း၊ ကံ၊ ကံ၏ အက်ိဳးကို လည္းေကာင္း ယံုၾကည္ေသာ တရားကို သဒၶါတရား ယံုၾကည္ျခင္း ( belief ) ဟုဆိုပါသည္။ ထိုမွတပါးေသာ ယံုၾကည္မႈ နတ္၊ ၀ိဇၨာ၊ ေဇာ္ဂ်ီ စေသာာ ကိုးကြယ္ရာ အစစ္မဟုတ္ေသာအရာမ်ားအေပၚ၌ ယံုၾကည္မႈ သဒၶါတရားျဖင့္ ကိုးကြယ္ လွ်င္သရဏဂံုပ်က္စီးပါသည္။ ေသဆံုးေသာအခါတြင္လည္း သရဏဂံံုပ်က္စီးသည္။ သို႕ေသာ္ေၾကာက္ရြံ႕ျခင္း ေၾကာင့္လည္းေကာင္း၊ မိမိအလိုေလာဘေၾကာင့္လည္းေကာင္း ဆည္းကပ္လွ်င္ သရဏဂံု ညိႈးႏြမ္းပါသည္။ သရ ဏဂံုမတည္သူသည္ဗုဒၶဘာသာ၀င္မျဖစ္ထိုက္ေပ။ သရဏဂံုတည္ပါ၏ ဟုလည္းဆိုေသး၊ တစ္ျခားေသာကိုး ကြယ္ရာအစစ္မဟုတ္သည္မ်ားကိုလည္း ဆည္းကပ္ပါသည္ဆိုသူသည္မိမိကာမပိုင္ရွိပါလွ်က္ ေနာက္ တစ္ ေယာက္ကို မ်က္ေစာင္းထိုးသူပမာ ရြံရွာဖြယ္အတိျဖစ္ပါ၏။
.........................................................................................................................................

အဂၤုတၱိဳရ္အ႒ကထာတြင္အပါယ္မလားေလာက္ေအာင္ ကုသိုလ္ အားႀကီးမားလွသျဖင့္ ေသာတာပန္ ႏွင့္တူ သည္ဟူ၍ပင္ ဖြင့္ဆိုထားေသာကုသိုလ္ ၆ မ်ိဳးရွိပါသည္။ ၄င္းတို႔မွာ_
၁။သရဏဂံုသံုးပါးကိုမတုန္မလႈပ္သက္၀င္ယံုၾကည္၍သရဏဂံုတည္သူ။
၂။ငါးပါးသီလၿမဲသူ။
၃။မည္သည့္ရက္ဟုသတ္မွတ္၍စာေရးတံမဲျဖင့္ဆြမ္းအျမဲလွဴသူ။
၄။၀ါဆိုသကၤန္းလွဴသူ။
၅။ေရတြင္းေရကန္တူး၍လွဴသူ။
၆။ေက်ာင္းေဆာက္လွဴေသာသူ တို႔ျဖစ္ၾကပါသည္။
ထိုကုသိုလ္ေျခာက္မ်ိဳးတြင္ သရဏဂံု ကုသိုလ္က ထိပ္ဆံုးသို႔ေရာက္ေနျခင္းမွာ ကုသိုလ္စြမ္းအား အႀကီးဆံုးျဖစ္ ေသာေၾကာင့္ပင္ ျဖစ္ပါသည္။
သရဏဂံုတည္ျခင္းအက်ိဳးႏွင့္ ပတ္သက္၍ အပါဒါန္ပါဠိေတာ္ ျမန္မာျပန္၌ ရရွိေသာအက်ိဳးရွစ္ပါးကိုဤသို႕မွတ္သားခဲ့ရပါသည္။

(၁)ေဒသပူဇာ၊

(၂)ပညာထက္ညား၊

(၃)နတ္မ်ားေစာင့္လာ၊

(၄)ဥစၥာေပါၾကြယ္၊

(၅)ႏုနယ္လွပ၊

(၆)လူကခ်စ္ခင္၊

(၇)မိတ္လွ်င္ၿမဲတံု၊

(၈) ဂုဏ္သတင္းတက္ .....

ဤရွစ္ခ်က္ မပ်က္သရဏဂံုအက်ိဳးတည္း။

သရဏဂံု ေလးမ်ိဳး

၁)အတၱသႏၷိယ်ာတန သရဏဂံု= ယေန႔မွအစျပဳ၍ မိမိကိုယ္အား ရတနာသံုးပါး၌ေဆာင္ႏွင္း၍ကိုယ္ကိုစြန္႔ျခင္း။



၂)တပၸရာယဏ သရဏဂံု= ယေန႔မွအစျပဳ၍ မိမိကိုယ္အား ရတနာသံုးပါး၌ လည္းေလ်ာင္းျခင္း။
၃)သိႆဘာ၀ူပဂမန သရဏဂံု= ယေန႔မွအစျပဳ၍မိမိကိုယ္အားရတနာသံုးပါ၌သာ တပည့္အျဖစ္ျဖင့္ဆည္း ကပ္ျခင္း။

၄)ပါဏိပါတ သရဏဂံု= ယေန႔မွအစျပဳ၍ မိမိကိုယ္အား ရတနာသံုးပါးတို႕၌ရိုေသျမတ္ႏိုးစြာ အသက္စြန္႔၍ ကိုးကြယ္ဆည္းကပ္လဲေလ်ာင္ျခင္း။



(ဆရာၾကီးဦးသုခမွတ္စုမွ...)