ဥပမာ ႐ႈစရာ လူသားမ်ား…

လူအမ်ိဳးမ်ိဳး၊ နတ္အမ်ိဳးမ်ိဳး ဆုိသကဲ့သို႔ ေလာက၌ ပုဂၢိဳလ္အမ်ိဳးမ်ိဳး လူတန္းစားလည္း အသီးသီးပင္ျဖစ္သည္။ လိမၼာမည္ဟု ထင္ရလ်က္ မိုက္ေသာလူစားမ်ိဳး၊ မုိက္မည္ဟုထင္ရလ်က္ လိမၼာေသာလူစားမ်ိဳး၊ ဆုိးမည္ဟု ထင္ရလ်က္ ေကာင္းေသာလူစားမ်ိဳး၊ ေကာင္းမည္ဟုထင္ရလ်က္ ဆုိးေသာလူစားမ်ိဳး၊ ေျဖာင့္မည္ဟုထင္ရလ်က္ ေကာက္ေသာလူစားမ်ိဳး ဤသို႔ျဖင့္ ပုဂၢိဳလ္အမ်ိဳးမ်ိဳးရွိေလၾကသည္။

ထုိကဲ့သို႔ အမ်ိဳးမ်ိဳးေသာ ပုဂၢိဳလ္မ်ားကို ကြဲကြဲျပားျပား၊ ျခားျခားနားနား သိေစရန္အတြက္ ဥပမာမ်ားျဖင့္ တင္စား၍ ျပဆုိထားခ်က္မ်ားကိုလည္း စာေပက်မ္းဂန္တုိ႔၌ ေတြ႕ႏိုင္ပါသည္။ လူသည္ မိမိဘ၀ႏွင့္ အေျခအေနကုိ ေသခ်ာ သိရွိရန္ လိုအပ္ပါသည္။ လူေဘာင္ေရာက္လို႔မွ လူလိုမက်င့္ရင္ လူရာမ၀င္ ျဖစ္ပါေတာ့မည္။ မိမိ၏ အေျခအေနမွန္ကို သိမွသာလွ်င္ အဆုိးအေကာင္း ဆင္ျခင္သံုးသပ္၍ လိုအပ္တာကို ျပင္ဆင္ႏိုင္ပါလိမ့္မည္။ ေကာင္းမြန္တာမ်ားကို ထိန္းသိမ္းသြားႏိုင္ပါမည္။

ပုဂၢလပညတ္ ပါဠိေတာ္၌ ပုဂၢိဳလ္အမ်ိဳးမ်ိဳးကို ခြဲျခား၍ ဥပမာျဖင့္ ျပဆုိထားေပသည္။

မိုးတိမ္ႏွင့္တူသူ ေလးေယာက္၊

(၁) ခ်ဳန္းလ်က္ မရြာေသာမိုးႏွင့္ တူသူ တစ္ေယာက္၊

(၂) ရြာလ်က္မခ်ဳန္းေသာမုိးႏွင့္ တူသူ တစ္ေယာက္၊

(၃) ခ်ဳန္းလည္းခ်ဳန္း၊ ရြာလည္းရြာေသာမိုးႏွင့္ တူသူ တစ္ေယာက္၊

(၄) ခ်ဳန္းလည္းမခ်ဳန္း၊ ရြာလည္းမရြာေသာမုိးႏွင့့္ တူသူ တစ္ေယာက္၊

ဤသို႔အားျဖင့္ မိုးတိမ္ႏွင့္တူေသာသူ ေလးေယာက္ရွိပါသည္။

(၁) ေလာက၌ လူအခ်ိဳ႕သည္ ေျပာကားေျပာၾက၏။ ေျပာသည့္အတုိင္းမလုပ္ေဆာင္ၾကပါ။ ဤသို႔ေျပာရံုသာေျပာလ်က္ လိုက္မလုပ္ေသာ သူသည္ “ခ်ဳန္းလ်က္မရြာေသာမိုး” ႏွင့္တူေပသည္။

(၂) ေလာက၌ လူအခ်ိဳ႕သည္ လုပ္ေဆာင္ၾကပါသည္၊ စကားေတာ့ မ်ားမ်ားမေျပာၾကပါ။ ဤသို႔ လုပ္ရံုသာလုပ္၍ မေျပာေသာသူ သည္ “ရြာလ်က္မခ်ဳန္းေသာမုိး” ႏွင့္တူေပသည္။

(၃) ေလာက၌ လူအခ်ိဳ႕သည္ လုပ္လည္းလုပ္ေဆာင္ၾကပါသည္၊ ေျပာလည္းေျပာပါသည္။ ဤသို႔ လုပ္လည္းလုပ္၊ ေျပာလည္းေျပာေသာ သူသည္ “ခ်ဳန္းလည္းခ်ဳန္း၊ ရြာလည္းရြာေသာမုိး” ႏွင့္တူေပသည္။ ဤပုဂၢိဳလ္မ်ိဳးလည္း ေလာက၌ မ်ားစြာရွိပါသည္။

(၄) ေလာက၌ လူအခ်ိဳ႕သည္ ေျပာလည္းမေျပာ၊ လုပ္လည္းမလုပ္ ဘဲေနတက္ၾကပါသည္။ ဤသို႔ ေျပာလည္းမေျပာ၊ လုပ္လည္းမလုပ္ ေသာသူသည္ “ခ်ဳန္းလည္းမခ်ဳန္း၊ ရြာလည္းမရြာေသာမုိး” ႏွင့္တူေပသည္။

မိမိသည္ မည္သည့္မိုးတိမ္မ်ိဳးထဲတြင္ ေရာက္ေနသည္ကို မိမိကိုယ္တုိင္ ေမးၾကည့္ဖုိ႔လိုပါလိမ့္မည္။ အလုပ္ဆုိသည္မွာ မိမိတုိ႔
လုပ္ေဆာင္ေနေသာ ေလာကီအလုပ္မ်ားထက္ ေလာကုတၱရာ တရားအလုပ္ကုိ ေျပာလိုျခင္းျဖစ္ပါသည္။ မိမိကိုယ္ကို မညာဖုိ႔ လိုအပ္သလို၊ မညွာဖုိ႔လည္း လိုအပ္ပါသည္။ မိမိတုိ႔ဘ၀ ယခုအခ်ိန္သာလ်င္ အေကာင္းဆံုး အခ်ိန္ျဖစ္သည္။ အခ်ိန္အခါေန႔ရက္ ေရြးခ်ယ္စရာလည္းမလိုပါဘူး၊ ေကာင္းတာလုပ္တဲ့အခ်ိန္ဟာ ေကာင္းတဲ့နကၡတ္ျဖစ္သည္ဟု ဘုရားရွင္က ေဟာၾကားခဲ့ပါသည္။ အသက္ႀကီးမွ လုပ္မယ္လို႔ေျပာၾကတာလည္းရွိပါတယ္။ အဲလိုေျပာတာက “ေသျခင္းတရားနဲ႔ ခ်ိန္းဆုိထားျခင္းမရွိ” ဆုိတာကို မသိလို႔ေျပာတာျဖစ္ၾကမွာပါ။ သံေ၀ဂဉာဏ္ရသင့္ပါၿပီ၊ ေသျခင္း တရားကို မည္သူမွ မလြန္ဆန္ႏိုင္ဘူးဆုိတာလည္း အားလံုးသိၾကပါသည္။ ဒီေတာ့ ေသျခင္းကိုရင္ဆုိင္ဖုိ႔ ျပင္ဆင္သင့္ပါၿပီ။ သာမာန္ ဒါန၊ သီလ ေလာက္နဲ႔လည္း ၿပီးျပည့္စံုေအာင္ မရင္ဆိုင္ႏိုင္ပါဘူး။ မိမိတုိ႔မွာ သီလေတြ ဘယ္ေလာက္လံုေနၿပီလဲ။ ဗုဒၶဘာသာ၀င္တုိင္း ေစာင့္ထိန္းရမည့္ ငါးပါးသီလကိုေတာင္ လံုေနၿပီလားဆိုတာ ေမးၾကည့္ပါ။ သီလတရားကုိ အေျခခံၿပီးမွ ေရွ႕ဆက္ၿပီး ဘာ၀နာတရားေတြ အားထုတ္ရတာ ပိုလြယ္မယ္လို႔ ထင္မိပါသည္္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ မိမိကိုယ္ကို သိရွိ၍ သူေတာ္ေကာင္းတရားမ်ား နာၾကားကာ က်င့္ၾကံၾကိဳးစား သင့္ပါသည္။ ေကာင္းမႈကုသိုလ္၊ ဘာ၀နာ အလုပ္ေတြလုပ္ရာမွာ- ဘယ္အရာကအေရးၾကီးတယ္၊ ဘယ္ကအရာကအေရးမၾကီးေသးဘူး ဟုမသတ္မွတ္သင့္ပါဘူး။ အားလံုးမျခြင္းမခ်န္လုပ္ရပါမည္။ လုပ္ေဆာင္မႈကလည္း ခဏတာလုပ္လိုက္၊ နားလိုက္ မျဖစ္သင့္ပါဘူး။ ကာလၾကာျမင့္ေအာင္ လုပ္ေဆာင္ရပါမည္။ မိမိရဲ႕စိတ္မွာလည္း ရႊင္လန္းတက္ၾကြစြာလုပ္ေဆာင္ရပါမည္။ မိမိလုပ္တဲ့ ဒါန၊ သီလ၊
ဘာ၀နာ ေကာင္းမႈေတြ အေပၚမွာ ရိုရိုေသေသလုပ္ေဆာင္ရပါမည္။ ဘုရားရွင္၏ တရားဟာ လက္ေတြ႕က်က် လိုက္လုပ္ရတာ ျဖစ္ပါသည္။ မေလ့လာ၊ မက်င့္ၾကံသူကို တရားကမေစာင့္ေရွာက္ႏိုင္ပါဘူး။ လက္ေတြက်င့္ၾကံသူသာ တရားအရသာကုိ သိရတာျဖစ္ပါသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ မိမိတုိ႔ကိုယ္ကို အသိတရားမွသည္ လက္ေတြ႕က်င့္ၾကံေသာ၊ ခ်ဳန္းလည္းခ်ဳန္း၊ ရြာလည္းရြာေသာ မုိးတိမ္ပမာ က်င့္ၾကံ ၾကိဳးကုတ္အားထုတ္ၾကပါကုန္။


“အစြန္းႏွစ္သြယ္ လမ္းမွားပယ္၊ အလယ္လမ္းမွန္သည္၊

လမ္းမွန္ကိုေလွ်ာက္ ဉာဏ္ျမင္ေပါက္၊ ဆုိဒ္ေရာက္နိဗၺာန္ျပည္”